TNS Polska na zlecenie serwisu Otodom.pl przeprowadziło badanie dotyczące decyzji zakupowych na polskim rynku nieruchomości. Jak wynika z badania aż 23% respondentów kupiło mieszkanie za gotówkę, a najważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowej jest lokalizacja.
Respondenci z pięciu największych miast odpowiadali na pytania, jak szukali, wybierali i płacili za mieszkania. Ponad połowa z badanych podstawowych informacji o nieruchomości szukała w internecie.
Większość klientów firm deweloperskich to młode małżeństwa, które planują założenie rodziny i pragną stabilizacji. Czynniki, które decydują o wyborze danej lokalizacji mieszkania, to dla nich przede wszystkim bliskość terenów rekreacyjnych, kameralny charakter umożliwiający budowanie relacji z sąsiadami oraz bliskość komunikacji miejskiej, infrastruktury przedszkoli oraz sklepów.
Jak natomiast wygląda proces poszukiwania i weryfikacji ofert? Okazuje się, że w pierwszej kolejności przeprowadzamy research w internecie.
– Pierwsze miejsce, które odwiedzą w internecie, to strona dewelopera. Potem kolejne miejsca: strony biur nieruchomości, strony ogłoszeniowe, coraz rzadziej Polacy zaglądają do gazet i tradycyjnych biur nieruchomości. Kolejny etap poszukiwań to pierwsze parametry, które bierzemy pod uwagę. Tu na pierwszym miejscu jest cena i lokalizacja – wyjaśnia Aleksandra Kubicka z serwisu otoDom.pl.
Z badania wynika, że 23% respondentów kupiło mieszkanie za gotówkę. Ci, którzy musieli posiłkować się kredytem, zazwyczaj zabezpieczeni byli także wkładem własnym. Przed kupnem mieszkania 75% badanych sprawdziło wiarygodność firmy deweloperskiej. Co czwarty o radę na temat zakupienia nieruchomości prosił rodzinę lub znajomych.